شاهدان خوسار(خوانسار)

این سایت با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره دلاور مردان دفاع مقدس طراحی شده است.

شاهدان خوسار(خوانسار)

این سایت با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره دلاور مردان دفاع مقدس طراحی شده است.

شاهدان خوسار(خوانسار)
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
پیوندها

یادی از عملیاتهای کربلای 4 و 5

پنجشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۷، ۰۷:۰۲ ب.ظ

کربلای چهار عملیاتی که از دست رفت

عملیات کربلای 4 در تاریخ 3 دی 1365 در منطقه ام ارصاص اروند رود لو رفت. ایران تصمیم می گیرد یکی از نقشه های آماده خود را عملیاتی کند. به همین منظور منطقه شلمچه انتخاب می شود و به فاصله 16 روز عملیاتی با نام کربلای 5 اجرایی می شود.

کربلای پنج عملیاتی برای جبران شکست

۱۶ روز پس از آن تصمیم اشتباه فرماندهان جنگ، عملیات کربلای پنج آغاز شد. هدف این عملیات هم همان قبلی بود، تصرف بصره.

شرایط و فشار روانی بسیار سنگین بود. سنگینی شرایط دشوار پس از عملیات کربلای چهار ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می کرد. عملیاتی که پیروزی آن تضمین شده بوده و ضمنا از جنبه نظامی و سیاسی بسیار ارزشمند باشد تا آثار نامطلوب عدم فتح کربلای چهار را جبران کند.

محور شلمچه – کانال ماهی شد زمین عملیات کربلای پنج. عملیات که شروع شد حدود ۱۵۰ کیلومتر از منطقه اشغالی شلمچه و قسمتی از خاک عراق در تصرف ایران قرار گرفت و باعث شد که خطوط پدافندی ایران در نزیکی پتروشیمی عراق ایجاد شود. روزهای اول عملیات فتح و پیروزی بود تا جایی که نیروهای رزمنده تا جایی به شهر بصره نزدیک شدند که روشنایی های شهر دیده می شد.

شرایط برای عراقی‌ها به قدری وخیم شده بود که صدام حسین با حضور در بین نیروهایش سرلشکر طالع خلیل رحیم الدوری از لشکر سوم را تنزیل درجه داده، از سمت خود برکنار کرد. او همچنین چندین تن از درجه‌داران رده ‌پایین عراقی را به دلیل بازدهِ نظامی پایین توسط جوخه‌ های اعدام تیرباران کرد. او سپهبد ضیاءالدین جمال فرمانده سپاه پنجم در شمال عراق را به فرماندهی لشکر سوم منصوب کرد. عراقی‌ها شروع به سربازگیری مجدد کردند و حتی سربازانی با سن ۱۵ سال را به استخدام ارتش در آوردند (عراق همواره استفادهٔ ایرانی‌ها از کودکان را در جنگ مورد انتقاد قرار می‌داد که البته تمامی جوانان و نوجوانانی که از طریق نیروی مردمی بسیج ایران اعزام شده بودند همه داوطلبانه بود). فرمانده کل قوای ایران در آن زمان، آیت الله هاشمی رفسنجانی، چندین بار در خطوط مقدم از نزدیک در جریان پیشروی‌ها قرار گرفت.

شلمچه، کربلای زرمندگان

در هفتهٔ چهارم ایرانی‌ها در دریاچه‌های پرورش ماهی، جزیره‌ های ام‌الطویل، رودخانهٔ جاسم و کانال آبیاری مستقر شده بودند. با این حال توان نظامی ایران مصروف شده بود و نبرد در این زمان به حالت واماندگی رسیده بود. عراقی‌ها توپخانهٔ خود را روی خطوط تأمین ایرانی‌ها متمرکز کرده بودند و به طور مؤثری این خطوط را توسط جنگ‌افزارهای عادی و شیمیایی بمباران می کردند.
روزهای بعد روزهای خوشی برای ایران نبود. نیروهایی که کمتر از یک ماه پیش تلفات و خسارت های سنگین داده بودند از پشتیبانی خوبی برخوردار نبودند.

و شلمچه شد کربلای رزمندگان.

 تلفات عراق و خسارت های ادواتی عراق بسیار بال بود. در این عملیات نزدیک به ۸۰ جنگنده عراق از بین رفت.

اما همزمان عراق علاوه بر جبهه ها برای تضعیف موقعیت ایران در جنگ، شهرهای تهران، اصفهان، تبریز و قم را هم هدف بمباران قرار داد.

بمباران شهرهای ایران تلفاتی در حدود سه هزار غیرنظامی در پی داشت ، از جملهٔ این تلفات کشته شدن ۳۰ دانش‌آموز در حملهٔ هوایی به مدرسهٔ زینبیه در میانهٔ استان آذربایجان شرقی است.

خرازی و دقایقی سرداران شهید کربلای پنج

کربلای پنج بهترین فرماندهان جنگ را هم از ما گرفت. در این‌ عملیات‌ بزرگ‌ و طولانی‌ که‌ با سنگین‌ ترین‌ و بیشترین‌ پاتک ‌های‌ دشمن‌ توام‌ بود، چندین‌ تن‌ از فرماندهان‌ برجسته‌ ایرانی‌ مانند «حسین‌ خرازی» فرمانده‌ لشکر۱۴ امام‌ حسین‌ از اصفهان، «یدالله‌ کلهر» قائم‌مقام‌ لشکر۲۷ محمد رسول‌ الله از تهران، «حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ عبدالله‌ میثمی» مسؤ‌ول‌ حوزه‌ نمایندگی‌ حضرت‌ امام در قرارگاه‌ خاتم‌ الانبیأ، اسماعیل‌ دقایقی‌ فرمانده‌ لشکر۹ بدر، هاشم‌ اعتمادی‌ فرمانده‌ تیپ‌ امام‌ حسن، محمدعلی‌ شاهمرادی‌ فرمانده‌ تیپ‌۴۴ قمر بنی‌هاشم، حاج‌ قاسم‌ میرحسینی‌ قائم‌مقام‌ لشکر۴۱ ثارالله، محمد فرومندی‌ قائم‌مقام‌ لشکر۵ نصر و… به‌ شهادت‌ رسیدند.

عملیات کربلای پنج که ۱۹ دی ماه ۱۳۶۵ آغاز شد نزدیک به ۷۵ روز ادامه پیدا کرد و سرآغاز موج جدیدی از تغییرات در جنگ شد.

 

 

 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۱۳
محله پایتخت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی