شاهدان خوسار(خوانسار)

این سایت با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره دلاور مردان دفاع مقدس طراحی شده است.

شاهدان خوسار(خوانسار)

این سایت با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره دلاور مردان دفاع مقدس طراحی شده است.

شاهدان خوسار(خوانسار)
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
پیوندها

۱۶ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

رمضان در جبهه

دوشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۵۱ ق.ظ

سحری خوردن کنار آرپی‌جی و مسلسل، وضو با آب سرد و قنوت در دل شب توصیف ناشدنی است. ربّنای لحظات افطار از پایان یک روزه خبر می‌داد، ربّنایی که تمام وجود رزمندگان مملو از حقانیت آن بود. بچه‌ها با اشتیاق فراوان برای نماز مغرب و عشا وضو می‌گرفتند، ماشین توزیع غذا به همه چادرها سر می‌زد و افطاری را توزیع می‌کرد. سادگی و صمیمیت در سفره افطار ما موج می‌زد و ما خوشحال از اینکه خدا توفیق روزه گرفتن را به ما هدیه داده بود سر سفره می‌نشستیم و بعد از خواندن دعا با نان و خرما افطار می‌کردیم.

دعای توسل و زیارت عاشورا هم در این روزها حال و هوای دیگری داشت. معـنویتــی که «السلام علیــک یــا اباعبدالله»، «زیارت عاشورا» یا «وجیه عندالله اشفع لنا عندالله» در توسل به سفره افطار و سحر ما هدیه می‌کرد، غیرقابل توصیف است و همین، بنیه معنوی و عدم غفلت از لحظات معنوی رزمندگان را از دیگران ممتاز کرده بود. نمی‌توانم این لحظات را برای شما بیان کنم، در لشکر 14 امام حسین اصفهان بودم و قرار بود بعد از یک هفته به خانه برگردم اما جاذبه این ماه با وجود گرمای هوا در تابستان سال 1363 مرا در شهرک دارخوئین ماندگار کرد. ماه رمضان بهترین و زیباترین خاطرات را برای ما در سنگرها به ارمغان می‌آورد.

برکت دعا در کنار سنگرها، نماز روی زمین خاکی، سحری خوردن کنار آرپی‌جی و مسلسل، وضو با آب سرد، قنوت در دل شب، قیام روبروی آسمان بدون هیچ حجابی که تو را از دیدن وسعت‌ها بی نصیب کند، گریه بچه‌های عاشق در رکوع و همه چیز برای یک مهمانی خدا آماده بود. یاران مردانه رفتند؛ اما هنوز تکبیر وفاداریشان از مناره‌های غیرت این دیار به گوش می‌رسد. یاران عاشقانه رفتند؛ اما هنوز لاله‌های سرخ دشت‌های این خاک به یمن آنان به پا ایستاده‌اند.

               گوشه ای از دفتر خاطرات یک رزمنده

                                                                  

۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۲ ، ۰۸:۵۱
محله پایتخت

شهید مجتبی عقیقی

شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۷ ب.ظ

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۲ ، ۲۲:۱۷
محله پایتخت

شهید مجتبی کافی

جمعه, ۲۸ تیر ۱۳۹۲، ۰۳:۰۸ ب.ظ

بخشی از وصیت نامه شهید مجتبی کافی....پروردگارامیخواهم یادگاری بنویسم اما هر چه فکر میکنم چیزی ندارم که کاغذ را سیاه کنم زیرا انچه را میخواهم بنویسم عزیزانی که ما را معلم بودند نوشتندو رفتند اما به هر حال ما هم بمقدار یک قطره در این دریای عظیم می چکانیم وخود را شریک مینماییم تا شاید مورد رحمت و لطف قرار گیریم...از شما خواهران وبرادران میخواهم قران را بخوانید وبه ان عمل کنید که این وصیت همه شهیدان است از شما میخواهم هر قدم که اماممان برمیدارد شما جای ان را پر کنید و بدانید که پیروزی حتمی است...و اما پدرومادر عزیزم از خداوند برای شما طلب صبر میکنم و بدانید که فرزندتان نه تنها از بین نرفته بلکه تازه بوجود امده ودر کنارتان هست لیکن شما نمیدانید..عزیزان از شما میخواهم هر بار نوار مقام شهید از شیخ حسین انصاریان را گوش کنید تا بلکه تصلی قلبتان گردد...من در پایان از همه مردمان و اشنایان عزیزم طلب امرزش میکنم واز انها میخواهم اگر خدای ناکرده کوچکترین خطایی از بنده حقیر سرزده به بزرگی خودببخشندومارا مورد عفو خود قرار دهند.......


۲۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۲ ، ۱۵:۰۸
محله پایتخت

انتشار عکس شهدای خوانسار با شهید قدمعلی عباسی

پنجشنبه, ۲۷ تیر ۱۳۹۲، ۰۶:۱۹ ب.ظ

از امروز تصمیم داریم  عکس  شهدای شهرستان را منتشر کنیم. ما در مورد عکس ها اظهار نظر نمی کنیم ولی از شما انتظار داریم در صورتی که مطلبی در باره شهید مورد نظر دارید در پیام های خود بیاورید تا در تاریخ ثبت شود.  

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۲ ، ۱۸:۱۹
محله پایتخت

شروع عملیات رمضان در چنین روزهایی 31 سال پیش

يكشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۳۲ ب.ظ


زمان چرخیده است و رسیده ایم دوباره به ماه رمضان. فقط ۳۱ سال از آن ۲۳ تیرماه که آخرهای ماه رمضان بود گذشته است. از بزرگترین نبرد زمینی جهان پس از جنگ جهانی دوم. ازعملیاتی که ایران برای اولین بار از آغاز جنگ به صورت گسترده وارد خاک عراق شد.عملیاتی به وسعت حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع که برای تصرف نهایی بصره طرح ریزی شد هرچند که همهٔ اهداف از قبل تعیین شده محقق نشد.

بگذارید کمی عقب تر برویم. پس از فتح خرمشهر، دست اندرکاران جنگ، طراحی عملیات رمضان را در دست داشتند. اما پیشامد بحران تجاوز اسراییل به جنوب لبنان، در سال ۱۳۶۰ همگان را متوجه لبنان کرد. از سوی دیگر، پیش بینی می شد که جای پا و حضور ایران در لبنان ، پس از حل عاجل مسائل جنگ، گسترش و توسعه خواهد یافت و انقلاب اسلامی در مرحله جدید، به گونه ای جدی تر و اساسی تر با اسراییل و امریکا درگیر خواهد شد.

پافشارى عراق بر ادعاى قبلى عدم پذیرش قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، حضور در بخشى از خاک ایران و ادامه حملات تایید این مسئله بود و تلاش عراق و مجامع بین المللى وکشورهاى حامى آن در منطقه براى طرح صلح نه از روى اعتقاد بلکه به دلیل شرایط حادى بود که آنان را در موضع ضعف قرار داده بود و منافعشان را تهدید مى کرد. علاوه برآن تصمیم گیرندگان سیاسى و فرماندهان نظامى ایران با توجه به برترى مطلق ایران در آن زمان حاضر نبودند بدون دستیابى به حداقل امتیاز ( تنبیه متجاوز وگرفتن غرامت ) قرارداد پایان جنگ را امضاء کنند.

عملیات رمضان با همکارى مشترک سپاه و ارتش براى تعیین سرنوشت جنگ در ۲۳ تیر ۱۳۶۱ مصادف با ۲۱ رمضان (۱۴۰۲ه. ق) با رمز یا صاحب الزمان ادرکنی انجام شد.

این منطقه از شمال به «کوشک» و «طلاییه» و پاسگاههای مرزی در جنوب هویزه و حاشیه جنوبی «هورالهویزه» و از غرب به رودخانه اروند ـ در نقطه تلاقی دجله و فرات به نام القرنه ـ تا شلمچه در غرب خرمشهر و از شرق به خط مرزی شمالی ـ جنوبی و از کوشک تا شلمچه منتهی می‌شد. مهندسی عراق درمنطقه شمال غربی «بصره» و «تنومه» خطوط پدافندی عراق را با ساخت یک کانال به طول ۳۰ و عرض ۱ کیلومترـ که مختص پرورش ماهی بود ـ با پمپاژ آب و احداث موانع و کمین و سنگرهای تیربار به عنوان مانعی اساسی و بازدارنده از حملات احتمالی نیروهای ایرانی به سوی بصره تدارک دیده بودند.همچنین در قسمت جنوبی منطقه ـ روبروی شلمچه ـ آب رها شده بود تا از هرگونه تردد نیروهای زرهی و پیاده، عملا ممانعت به عمل آید.

در مرحله نخست ـ در سه محورـ به علت موانع و استحکامات پدافند مثلثی شکل و میادین مین فراوان، نیروهای ایرانی نتوانستند با سرعت عمل به تمامی اهداف مورد نظر دست پیدا کنند، لذا با روشن شدن هوا از ادامه پیشروی خودداری شد. اما در محور جنوبی ـ جنوب پاسگاه زید ـ چهار تیپ از سپاه و دو تیپ از ارتش توانستند با سرعت عمل چشمگیری همه مواضع دشمن را در هم کوبیده و تا عمق ۳۰ کیلومتری مواضع عراقی‌ها رسیده و خود را به نهر «کتیبان» شرق اروند و کانال «ماهیگیری» برسانند، به گونه‌ای که به قرارگاه لشکر ۹ زرهی عراق دست یافته، و ضمن به غنیمت گرفتن خودروی تویوتای فرماندهی، قرارگاه را منهدم نمایند. علی‌رغم این موفقیت، جناح راست نیروها باز مانده بود و با روشن شدن هوا عراقی‌ها با یک لشکر زرهی فشار اصلی را معطوف به این منطقه کرده و از تأمین نیروهای پیشروی ایرانی ممانعت به عمل آوردند.

۱۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۲ ، ۱۹:۳۲
محله پایتخت

روزی که در خوانسار 20 شهید تشییع شدند.

جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۰۷ ب.ظ


شب 19 دی 1365 شبی خاطره انگیز و به یاد ماندنی برای یادگاران دفاع مقدس است. در عملیلات کربلای 4 در منطقه ام الرصاص در تاریخ 4/10/1365 رزمندگان ایرانی موفق به نتیجه گیری دلخواه خود نشدند، به فاصله 15 روز در منطقه شلمچه در عملیات کربلای 5 رزمندگان موفق شدند شکست سختی را بر صدام تحمیل کنند. دوستانی که در این عملیات بودند می دانند که دشمن از انواع موانع از خورشیدی گرفته تا کانال های ارتباطی سیمانی و خاکریزهای نونی شکل استفاده کرده بود. بین خط ما و دشمن نیز آب انداخته بود. صدام مغرور اصلاً تصور نمی کرد که ایرانیان بتوانند از این موانع که به گزارش تعدادی از خبرگزاری های جهانی توسط مشاوران آمریکایی و اسرائیلی ایجاد شده بود، عبور کنند. در چنین شرایطی و بعد از عدم موفقیت در کربلای 4، در شب 19/10/1365 رزمندگان با رمز یا زهرا(س) به خط دشمن زدند و با لطف خدا و خلوص رزمندگان و رهبری بی نظیر حضرت امام که انصافاً نفس گرمش روحیه عجیبی در رزمندگان ایجاد می کرد، موفق شدیم شکست سختی را بر دشمن تحمیل کنیم. ما به عنوان گردان یا زهرا(س) بنا بود همان نیمه شب 19 دی پس از شکسته شدن خط وارد عملیات شویم  ولی پیشرفت حیرت انگیز سایر گردان های خط شکن لشکر 14 امام حسین(ع)موجب شد که ما تا شب دوم در حسرت رویاروی با دشمن منتظر بمانیم.

بعد از ظهر روز نوزدهم دی با قایق به بخش آزاد شده خط دشمن رفتیم. تمام خطوط ارتباطی آنها از طریق کانال سیمانی بود که شاید ارتفاع آن به 2 متر می رسید. واقعاً دیدن این موانع عجیب هر گونه شکی باقی نمی گذاشت که امدادهای غیبی به یاری سپاه اسلام آمده بود. در خط اول دشمن که صبح روز 19 دی به تصرف رزمندگان در آمده بود، غوغایی بود و جسدهای بعثی ها خودنمایی می کرد. گروه گروه اسرا را به عقب منتقل می کردند با دیدن این صحنه ها بچه ها روحیه گرفته بودند. در عملیات کربلای 5 که نقطه عطفی در تاریخ جنگ بود و باعث شد کمر سپاه صدام را شکسته شود تعداد زیادی از سرداران سپاه اسلام از قبیل حاج حسین خرازی و سید اکبر صادقی به شهادت رسیدند. در این عملیات برای اولین بار در یک روز حدود 20 نفر  از شهدا در شهرستان خوانسار تشییع شدند.

افرادی مانند مجید علایی، باقر منصوری، کمال اسدی، محمد مهدوی، محمد بهارلویی، علی مقیمی، حمید توحیدی، ناصر توکلی، نبی اله زمانی، مجید ملک محمودی،  سید سعید میرباقری، سید محمد مهدوی و ... به شهادت رسیدند.

یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.

۱۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۲ ، ۱۹:۰۷
محله پایتخت

این شیر زن ایرانی را بشناسید

پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۳ ب.ظ

اغلب ایرانیان داستان تخیلی آن پسرک فداکار که انگشتش را به سوراخ سد فرو برد بخاطر دارند و حتی بدون آوردن توصیف اضافه‌تری هم می‌دانند که آن پسرک فداکار اروپایی‌ها پتروس نام دارد؛ اما بخاطر ندارند که در همین گیلانغرب خودمان زن کُردیست که در ایام دفاع مقدس با یک تبر، یک نیروی مزدور عراقی را به هلاکت رسانده و یکی دیگر را نیز به اسارت گرفته ، شیرزنی که رهبر معظم انقلاب نیز در سفرشان به گیلانغرب شجاعتش را ستودند.

«فرنگیس حیدرپور»، در سال 1341 در یکی از روستاهای گیلانغرب در استان کرمانشاه متولد شد و 18 ساله بود که در سال 59 دشمن بعثی در ادامه تجاوزش به خاک ایران روستای محل سکونتش را هم با توپ و تانک نواخت تا بر اثر اصابت گلوله توپ برادر، دایی، عمو، پسر دایی، دختر دایی، دختر عمو و دیگر اعضای خانواده‌اش به شهادت برسند.

پس از آن شیرزن ایرانی در حالی که تنها یک تبر به همراه داشت به جنگ با سربازان دشمن بعثی رفت و یکی از آنان را به هلاکت رساند و یکی دیگر را نیز به اسارت گرفت.

به گزارش ایسنا، پس از پایان جنگ تحمیلی گرچه تندیسی از «فرنگیس حیدرپور» به عنوان شیرزن ایرانی در بوستان شیرین کرمانشاه تهیه و نصب شد اما امروزه با گذشت بیش از 20 سال از اتمام جنگ اقدام درخور و شایسته‌ای برای معرفی این زن ایرانی صورت نگرفته تا همچنان باربی و پتروس و بتمن و اسپایدرمن‌های تخیلی قهرمان کودکان ما باشند. 

۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۲ ، ۱۲:۵۳
محله پایتخت

تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان

سه شنبه, ۱۸ تیر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۶ ب.ظ



رمضان ها در محله پایتخت حال و هوای دیگری دارد. مردم محله نذری های  خود را به مسئولین مسجد هی دهند. هر روز بعد از نماز عشا سفره افطاری  ساده و بی ریا تهیه می شود و روزه داران در مسجد افطار می کنند. صفا و صمیمیت در مسجد واقعاً غیر قابل توصیف است. افطاری ها شامل نان و پنیر و خرما، بعضی روزها آش و ... است. از همه همشهری ها تقاضا دارم دعوت بدون تکلف ما را بپذیرند.

 

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۲ ، ۱۳:۵۶
محله پایتخت



آیت الله مظاهری با تأکید بر ضرورت مشورت رییس جمهور منتخب با بزرگان و نخبگان جامعه و استفاده از تجربه های آنان، افزود: مشورت با شخصیّت های مبرّزی مثل آیة الله هاشمی رفسنجانی کاری شایسته و لازم است. آیت الله العظمی مظاهری با تجلیل از سوابق علمی، عملی، مبارزاتی و مدیریّتی آیت الله هاشمی رفسنجانی ایشان را شخصیّتی عالم و سیاست مداری برخوردار از مراتب دیانت و تقوا و عقلانیّت و اعتدال دانسته و تأکید کرد: جناب آقای هاشمی رفسنجانی بحمدالله امروز پشتوانه ای متین و آگاه و خیرخواه هستند و بهره گیری از تجربیّات و خیرخواهی های ایشان برای کشور لازم و مفید خواهد بود.

حجة الاسلام والمسلمین رستگاری به نمایندگی از سوی رییس جمهور منتخب با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار آیت الله مظاهری طیّ سخنانی با تبریک انتخاب حجة الاسلام والمسلمین روحانی به عنوان رییس جمهوری اسلامی ایران، انتخاب او را مایۀ خشنودی و مسرّت توصیف کرده و با تشکّر و تحسین مواضع و اظهارات آقای دکتر روحانی پس از نتخاب از سوی ملّت ایران، نکات مهمّی را بیان نمود.

اولین نکته ای که آیت الله مظاهری بر اهمیّت آن تأکید داشت، مسئلۀ اهتمام برای رفع تفرقه و تبدیل اختلافات به رفاقت و هم دلی در راستای حلّ مشکلات و ترمیم خسارات های وارده به نظام مقدّس جمهوری اسلامی بود. وی در این رابطه خاطرنشان کرد: امروز همۀ گروه های وفادار به اسلام و انقلاب اسلامی اعمّ از اصلاح طلبان و اصول گرایان و سایر اقشار باید به شکل دستی واحد برای برطرف ساختن معضلات مختلف در آیند تا با لطف خداوند شیرینی انتخابات و شیرینی نظام جمهوری اسلامی، هرچه بیشتر به کام ملّت و مردم عزیز ریخته شود و اگر اختلافات و اختلاف افکنی ها ادامه یابد، این امر، محقَّق نخواهد شد زیرا اختلاف و تفرقه، اولین و مهم ترین مانع هر کار بزرگ است.

آیت الله مظاهری با انتقاد شدید از کسانی که با تحلیل ها و سخنان خلاف شرع و خلاف عقل، به دنبال استمرار اختلافات، و ایجاد تفرقه ها و دشمنی ها هستند، افزود: برخی از اشخاص تندرو در رسانه ها و جراید، با مطالب تفرقه انگیز خود و تبدیل روزنامه به فحش نامه مرتّباً به اختلافات دامن می زنند و تحلیل های غلط و بی ربط می دهند، ولی من به آن ها می گویم شما را به خدا فحش دادن و تهمت زدن و خط و نشان کشیدن بس است دیگر! بیایید همه و همه دست به دست هم بدهیم و با کمک به رییس جمهور منتخب و حمایت از او، اجازه دهیم تا با روش اعتدال، برای این همه مشکلات اساسی کشور و مردم، فکری کنند و اقدامی انجام شود.

آیت الله مظاهری در همین زمینه، به شعار اصلی حجة الاسلام والمسلمین دکتر روحانی یعنی «اعتدال» اشاره کرده و تصریح کرد: شعار اعتدال که امروز ملّت ایران، رییس جمهور منتخب را با این واژۀ شیوا شناخته و می شناسد، کلمۀ مقدّسی است که اساساً در ذات و عمق معنای جمهوری اسلامی هم، مستتر است و امیدواریم رییس جمهور منتخب، هرچه بیشتر این شعار را در مقام عمل، تثبیت نمایند.

آیت الله مظاهری، عملی شدن شعار اعتدال را وابسته به دو عنصر سعۀ صدر و مشورت در امور دانسته و تأکید کرد: حفظ و تعمیق هرچه بیشتر اعتدال اگرچه کاری مشکل و همراه با موانع فراوان است، امّا حقیقتاً کاری لازم و ضروری در عرصۀ مدیریّت کشور است که با توکّل به ذات اقدس الهی و توسّل به حضرات معصومین«سلام الله علیهم» خصوصاً حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» امکان پذیر خواهد شد.

وی از سعۀ صدر و صبر و استقامت در مقابل مخالفان خصوصاً تفرقه افکنان و افرادی که همیشه تمایل به وجود بحران و اختلاف و نقار بین مسئولان دارند، به عنوان اولین عنصر اعتدال یاد کرده و دومین عنصر اعتدال را مشورت با افراد صالح و آگاه و پخته و خیرخواه دانسته و با یادآوری تأکید و دستور قرآن کریم به رسول خدا«صلی الله علیه وآله وسلّم» برای مشورت در امور، خاطر نشان کرد: افراد خیرخواه و دارای فکر، چه در میان اصول گرایان و چه در میان اصلاح طلبان و چه در میان سایر گروه هایی که به اسلام و انقلاب علاقه مند و وفادار هستند و دلشان برای نظام جمهوری اسلامی می تپد و می خواهند که این نظام بدون بحران و مشکل، پیشرفت کند، وجود دارند و من عقیده دارم اگر آقای رییس جمهور منتخب به دور از هیاهو و سر و صدای رسانه ای، یک اطاق فکر و مشورت دائمی برای خود تشکیل دهند مطمئنّاً اشخاص صالح و شایسته ای که بتوان به خوبی از اندیشه های خیرخواهانه و راهبردها و برنامه های آنان برای حلّ مشکلات مردم و کشور استفاده کرد، کم نیستند و این کار مایۀ برکت و پیشرفت خواهد شد. ولی البتّه همۀ اشخاص و گروه ها هم باید توجّه داشته باشند که هرگونه سوء استفاده و سهم خواهی از رییس جمهور منتخب ممنوع است، زیرا آقای دکتر روحانی شخصیّتی اهل فکر است و با صدای بلند اعلام کرده اند که من اهل اعتدال بوده و رییس جمهور همۀ ملّت ایران هستم. بنابراین رییس جمهور با توجّه به شأن و جایگاه قانونی اش، باید حرف خودش را بزند اما این حرف باید متّکی به مشورت با شایستگان و افراد اندیشمند و خیرخواه و با تجربه باشد.

دومین نکته ای که آیت الله العظمی مظاهری در این دیدار بر اهمیّت شایان توجّه آن تأکید کرد، ضرورت ارتباط وثیق و عمیق رییس جمهور منتخب با رهبری و مراجع عظام تقلید بود.

وی با یادآوری این مطلب که مردم از ارتباط صمیمانۀ ارکان نظام و هم دلی آنان، خشنود و امیدوار خواهند شد تصریح کرد: مردم که پشتوانۀ اصلی انقلاب و حکومت هستند، ولو اینکه از نظام و مسئولان به سبب وجود مشکلات مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی، گله مند باشند امّا رهبری و جایگاه ولایت فقیه را که محور نظام و حکومت است دوست دارند و آن را مورد توجّه خود قرار می دهند، چنان که همۀ گروه های سیاسی اعمّ از اصلاح طلب و اصول گرا و سایرین، تقویت هرچه بیشتر رهبری نظام جمهوری اسلامی را به عنوان یک امر مسلّم پذیرفته اند و حقیقتاً آن را قبول دارند و از این رو رابطۀ حسنه میان رییس جمهور و مقام معظّم رهبری را هرچه گسترده تر باشد، تأیید و تحسین می کنند و آن را مایۀ آرامش خود می دانند، چنانکه دشمنان و مخالفان نظام اسلامی هم از کوچکترین اختلاف میان رییس جمهور و رهبری سوء استفاده کرده و خشنود می شوند و افراد تندرو هم این گونه مسائل را بهانه ای برای خدشه دار کردن محبوبیّت و جایگاه رییس جمهور قرار خواهند داد.

وی از ارتباط رییس جمهور و سایر مسئولان عالیه نظام با مراجع تقلید به عنوان یک ضرورت شایسته و مقدّس نام برده و خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون، عمومِ مراجع تقلید همواره خیرخواه و حامی نظام و مسئولان بوده اند و هیچ هدفی جز اصلاح امور و تحکیم مبانی دینی و حلّ مشکلات مختلف مردم نداشته اند. بنابراین ارتباط و مشورت با آن ها و عمل به نظرات اصلاحی و خیرخواهانۀ آنان و توجّه به نگرانی ها و انتقادات آنان، مسلّماً به صلاح کشور و نظام جمهوری اسلامی است زیرا سخنان و فتاوای آنان، سخن اسلام عزیز است و از این رو عمل به نظرات و دیدگاه های آنان، عمل به اسلام و عمل به جمهوری اسلامی و اهداف والای انقلاب اسلامی است، همان گونه که بی اعتنایی و بی توجّهی به نظرات مراجع تقلید، برای جمهوری اسلامی خسارت بار بوده و خواهد بود.

آیت الله مظاهری در این باره اضافه کرد: حتّی اگر کاری در کشور بر خلاف نظر مراجع تقلید به کرسی عمل بنشیند، امّا بدون شک، مردم و متدیّنین راضی به این گونه امور نیستند و هیچ گاه از آن خشنود نخواهند شد. درحالیکه مسلّماً گسترش ارتباط حسنۀ مسئولان با مراجع و مشورت پذیری از آنان در مسائل مهم، علاوه بر این که باعث جبران اشتباهات گذشته و کاهش احتمال خطا در آینده خواهد شد، به افزایش محبوبیّت مسئولان در بین مردم و مسرّت و امیدواری آنان خواهد انجامید.

سومین نکته ای که آیت الله مظاهری در بیانات خود مطرح کرد، وجود مشکلات بزرگ کنونی و شیوۀ برخورد با این مشکلات بود.

به گزارش آینده وی از مشکل اقتصاد به عنوان یکی از اساسی ترین معضلات فعلی کشور و دولت نام برده و افزود: اکنون تنگناها و مشکلات اقتصادی به شدّت مردم را رنج می دهد و باید برای رفع آن، اقدام جدّی و اساسی انجام شود. آیت الله مظاهری با اظهار نگرانی و تأثّر شدید دربارۀ برخی از مشکلات اقتصادی نظیر مسائل معیشتی مردم خصوصاً طبقات متوسّط و محروم از مشکل دارو به عنوان یک مثال و مصداق کوچک نام برده و گفت: اکنون برخی از بیماران سرطانی و یا سایر بیماری های مزمن، به خاطر عدم دسترسی به دارو و یا افزایش سرسام آور قیمت دارو تن به مرگ داده اند و خود را آمادۀ مرگ کرده اند چنان که بسیاری از خانواده ها برای تأمین مایحتاج ضروری و اولیّۀ زندگی آبرومندانه، دچار مشکلات و آسیب های فراوان هستند و این وضع موجب شرمندگی همۀ ما در مقابل این مردم خوب و متدیّن و از خود گذشته است و چنین وضعی علامت رشد و پیشرفت کشور نیست و در شأن نظام جمهوری اسلامی و ملّت ایران هم نیست.

وی از معضلات اقتصادی به معنای عامّ آن، به عنوان یکی از عوامل خدشه به نظام جمهوری اسلامی یادکرده و تأکید کرد: مشکلات اقتصادی به نظام و اعتماد مردم لطمۀ جدّی زده است و اگر همین طور ادامه واستمرار پیدا کند، اصل نظام اسلامی را هم دچار آسیب خواهد کرد.

آیت الله مظاهری افزود: البتّه باید با امید و وحدت و فکر و تدبیر به مقابله با مشکلات برویم و باید همگان خصوصاً مسئولان محترم و رییس جمهور منتخب بدانند که(نمی دانم، نمی توانم، نمی شود) در قاموس انسان راه ندارد و بنابراین باید با صبر و استقامت و مشورت و تلاش فراوان به سوی اقتصاد سالم حرکت کرد.

آیت الله مظاهری مشکل تحریم ها را به عنوان یکی دیگر از مشکلات اساسیِ فعلی دانسته و تأکید کرد: مسئلۀ روابط حسنه با دنیا و تعامل سازنده با کشورها باید حل شود. جمهوری اسلامی اگرچه به سبب اتّکاءِ به توحید و محوریّت دین و حضور و حمایت مردم، مصداق«یعلوا و لا یُعلی علیه» است و تحت سیطره و زورگویی مستکبران واقع نخواهد شد، ولی اساساً هیچ گاه به دنبال جنگ افروزی و اختلاف و دعوا و قهر و قطع رابطه با دنیا نبوده و نخواهد بود.

ایشان در همین زمینه افزود: امروز مسئلۀ تحریم ها باعث ایجاد یک سلسله مشکلات مختلف دیگر هم شده است و بنابراین باید هرچه زودتر حلّ و فصل شود ولی باید بدانیم که بعضی ها که اهل اختلاف و تفرقه هستند نمی خواهند و نمی گذارند که این مسئله به سامان برسد.

آیت الله مظاهری از فساد اداری به عنوان سومین مشکل اساسی در وضع کنونی نام برده و گفت: مسئلۀ فساد اداری و این که کارها و امور مردم در ادارات و سازمان ها تحت شرایط سخت و غیرقابل قبول و زیر سیطرۀ کاغذبازی ها و پارتی بازی ها و سایر مشکلات است، مسئله ای است که مردم برای اصلاح آن به طور جدّی از مسئولان و خصوصاً رییس جمهور به عنوان رییس قوۀ مجریۀ کشور، مطالبه و درخواست دارند. ایشان با تأکید بر این که رفع این مشکل نیازمند زمان و ترویج فرهنگ صحیح اداری است خاطرنشان کردند: مردم هم این جهات را قبول دارند ولی بالأخره باید برنامه و اقدام مسئولان در این زمینه را مشاهده نمایند.

آیت الله مظاهری از فساد اخلاقی به عنوان چهارمین مشکل و امّ المصائب کشور نام برده و افزود: معضل فساد فرهنگی و اخلاقی ریشۀ سایر معضلات است و باید گفت که مشکلات دیگر از آن سرچشمه می گیرد.

وی اخلاق را ضامن بقاء و سلامت اجتماع دانسته و آسیب ها و فسادهای اخلاقی را مایۀ از بین رفتن سرمایه های اجتماعی و لطمۀ اساسی به جامعه و کشور برشمرده و با انتقاد شدید از بی توجّهی مسئولان کشور به دیدگاه های مراجع و علماء و خیرخواهان و سایر نخبگان در این باره، گفت: ما و دیگران بارها راجع به معضلات فرهنگی و فساد اخلاقی با مسئولان کشور و رییس جمهور به طور مستقیم و غیرمستقیم، صحبت کرده ایم ولی با کمال تأسّف، به این تذکّرات، عملاً بی اعتنایی شده است.

آیت الله مظاهری اظهار امیدواری کرد حجة الاسلام والمسلمین روحانی که خود در کسوت روحانیّت و از عناصر خوشنام حوزه و دانشگاه و مبلّغ دین و مبانی دینی بوده و هستند، با حضور در جایگاه ریاست جمهوری، برای رفع فساد اخلاقی و بازگشت به اخلاق، تلاش جدّی نموده و در عمل کاری کنند که اخلاق اجتماعی مانند قانون مواسات، روحیۀ گذشت و ایثار و هم دلی، عفاف عمومی و حجاب، پرهیز از گناه و مجالس آلوده، پرهیز از ریخت و پاش و تجمّل گرایی، پرهیز از دروغ و غیبت و فحش و تهمت، حفظ و صیانت از بیت المال و نظایر این صفات، رشد و ارتقاء پیدا کند.

آیت الله مظاهری در پایان سخنان خود با تأکید مجدّد بر ضرورت مشورت رییس جمهور منتخب با بزرگان و نخبگان جامعه و استفاده از تجربه های آنان، افزود: مشورت با شخصیّت های مبرّزی مثل آیة الله هاشمی رفسنجانی کاری شایسته و لازم است. آیت الله العظمی مظاهری با تجلیل از سوابق علمی، عملی، مبارزاتی و مدیریّتی آیت الله هاشمی رفسنجانی ایشان را شخصیّتی عالم و سیاست مداری برخوردار از مراتب دیانت و تقوا و عقلانیّت و اعتدال دانسته و تأکید کردند: جناب آقای هاشمی رفسنجانی بحمدالله امروز پشتوانه ای متین و آگاه و خیرخواه هستند و بهره گیری از تجربیّات و خیرخواهی های ایشان برای کشور لازم و مفید خواهد بود.

آیت الله مظاهری در خاتمه با دعا برای موفقیّت هرچه بیشتر رییس جمهور منتخب اظهار کرد: امیدواریم با الطاف خداوند متعال و دعای حضرت ولی عصر«ارواحنافداه» و اهتمام و اخلاص و تلاش رییس جمهور منتخب و همکارانشان، آرامش و خشنودی مردم، هرچه بیشتر گسترش یافته و جناب آقای روحانی نه تنها رییس جمهور محبوب ملّی بلکه به یک رییس جمهور محبوب در سطح بین المللی تبدیل شوند.

در این دیدار حجة الاسلام والمسملین رستگاری با ابلاغ سلام ویژۀ حجة الاسلام و المسلمین دکتر روحانی، از سخنان و توصیه های عالمانه و حکیمانۀ آیت الله العظمی مظاهری تشکّر و سپاس گذاری کرده و افزود: آقای دکتر روحانی، موفقیّت خود در ادامۀ راه را مشروط به حمایت و راهنمایی مراجع عظام تقلید می دانند و با توجّه به جایگاه دینی و اجتماعی آنان، امیدوارند همواره از خیرخواهی های مراجع عالیقدر برخوردار باشند.


۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۲ ، ۲۰:۱۱
محله پایتخت

و باز هم نمایی دیگر از خوانسار

شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۰۸:۵۲ ب.ظ


۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۲ ، ۲۰:۵۲
محله پایتخت