شاهدان خوسار(خوانسار)

این سایت با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره دلاور مردان دفاع مقدس طراحی شده است.

شاهدان خوسار(خوانسار)

این سایت با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره دلاور مردان دفاع مقدس طراحی شده است.

شاهدان خوسار(خوانسار)
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
پیوندها

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

یکی از هشت نوروزی که در 8 سال در جبهه ها گذشت

سه شنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵ ب.ظ

هشت نوروز در سنگر گذشت. هفت سین ها گاهی جور نبودند اما نوروز و بهار با هم می آمدند به تبریک. نوروز برای آنان که در سنگر بودند یعنی روز خوب برای مردم و ایران. آنان برای داشتن چنین روزهایی دور از خانواده، سالها را تحویل کردند. برای ایرانی سربلند.
در بامداد دوم فروردین ۱۳۶۱ یک شب پس از سال تحویل رزمندگان یا زهرا (س) گفتند و یکی از بزرگترین عملیات های جنگ ایران و عراق را رقم زدند.

عملیات فتح المبین در ساعت سی دقیقه بامداد روز دوشنبه ۲ فروردین ۱۳۶۱ با رمز یا زهرا علیها السلام در جبهه جنوبی در منطقه غرب شوش و دزفول با وسعت حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع انجام می‌شود. طرح‌ریزی عملیات فتح المبین از اواسط آبان ‌١٣۶٠ آغاز شده بود. بسیاری بر این باورند که این عملیات نقطه عطف جنگ ایران و عراق است که سرانجام منجر به بیرون راندن نیروهای عراقی از خاک خوزستان شد. هر چند برخی دیگر عملیات بیت المقدس را تعیین کننده ترین عملیات جنگ ایران و عراق میدانند.
این عملیات با فرماندهی مشترک ارتش و سپاه با استعداد ۳۵ گردان ارتش و ۱۰۰ گردان از سپاه، جمعا به تعداد حدود صد هزار نفر نیرو صورت گرفت و در مقابل ارتش عراق از استعداد ۷ تیپ زرهی، ۲۰ تیپ پیاده، ۱۰ گردان توپخانه معادل با حدود ۸۰۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰۰ نیرو برخوردار بود. این عملیات در دوم فروردین ماه ۱۳۶۱ بعد از حدود ۱۸ ماه از شروع تجاوز عراق آغاز شد. هدف نیروهای ایرانی محاصره نیروهای عراقی بود که در بیرون شهر شوش متوقف شده بودند. تحت امر فرمانده جوان نیروهای ایرانی٬ امیر صیاد شیرازی٬ نیروهای ایران در شب دوم فروردین عملیات زرهی خود را شروع کردند. این عملیات با یورش موج انسانی توسط نیروهای پاسدار همراهای می شد. هر کدام از این یورشها موج انسانی شامل حدود ۱۰۰۰ نیروی پاسدار می بود.

در طی این عملیات نیروهای ایرانی به خاطر حملات موج انسانی تلفات بسیار سنگین تری در خط مقدم متحمل شدند. نیروهای ایرانی می بایست با ارتش عراق که از حمایت زرهی٬ توپخانه و پشتیبانی هوایی مناسب برخوردار بودند و موقعیت خود را تثبیت کرده بودند می جنگیدند. پس از آنکه رزمندگان به مدت حدود یک هفته عملیات سنگین خود را ادامه دادند و تلفات سنیگنی به نیروهای ارتش عراق وارد آوردند سرانجام صدام حسین دستور عقب نشینی صادر کرد. نیروهای ایرانی توانستند در مدت یک هفته نیروهای عراقی در منطقه را محاصره و از بین ببرند.

درنهایت عملیات با پیروزی قاطع نیروهای ایران و آزادسازی حدود ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از مناطق اشغال شده توسط عراق به پایان رسید.

شهید سید اکبر صادقی ایستاده از راست

نفرات دوم و سوم نشسته از راست شهیدان سید سعید میرباقری و اکبر تولایی

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۱۵
محله پایتخت