شاهدان خوسار(خوانسار)

این سایت با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره دلاور مردان دفاع مقدس طراحی شده است.

شاهدان خوسار(خوانسار)

این سایت با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره دلاور مردان دفاع مقدس طراحی شده است.

شاهدان خوسار(خوانسار)
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
پیوندها

شروع عملیات رمضان در چنین روزهایی 31 سال پیش

يكشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۰۷:۳۲ ب.ظ


زمان چرخیده است و رسیده ایم دوباره به ماه رمضان. فقط ۳۱ سال از آن ۲۳ تیرماه که آخرهای ماه رمضان بود گذشته است. از بزرگترین نبرد زمینی جهان پس از جنگ جهانی دوم. ازعملیاتی که ایران برای اولین بار از آغاز جنگ به صورت گسترده وارد خاک عراق شد.عملیاتی به وسعت حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع که برای تصرف نهایی بصره طرح ریزی شد هرچند که همهٔ اهداف از قبل تعیین شده محقق نشد.

بگذارید کمی عقب تر برویم. پس از فتح خرمشهر، دست اندرکاران جنگ، طراحی عملیات رمضان را در دست داشتند. اما پیشامد بحران تجاوز اسراییل به جنوب لبنان، در سال ۱۳۶۰ همگان را متوجه لبنان کرد. از سوی دیگر، پیش بینی می شد که جای پا و حضور ایران در لبنان ، پس از حل عاجل مسائل جنگ، گسترش و توسعه خواهد یافت و انقلاب اسلامی در مرحله جدید، به گونه ای جدی تر و اساسی تر با اسراییل و امریکا درگیر خواهد شد.

پافشارى عراق بر ادعاى قبلى عدم پذیرش قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، حضور در بخشى از خاک ایران و ادامه حملات تایید این مسئله بود و تلاش عراق و مجامع بین المللى وکشورهاى حامى آن در منطقه براى طرح صلح نه از روى اعتقاد بلکه به دلیل شرایط حادى بود که آنان را در موضع ضعف قرار داده بود و منافعشان را تهدید مى کرد. علاوه برآن تصمیم گیرندگان سیاسى و فرماندهان نظامى ایران با توجه به برترى مطلق ایران در آن زمان حاضر نبودند بدون دستیابى به حداقل امتیاز ( تنبیه متجاوز وگرفتن غرامت ) قرارداد پایان جنگ را امضاء کنند.

عملیات رمضان با همکارى مشترک سپاه و ارتش براى تعیین سرنوشت جنگ در ۲۳ تیر ۱۳۶۱ مصادف با ۲۱ رمضان (۱۴۰۲ه. ق) با رمز یا صاحب الزمان ادرکنی انجام شد.

این منطقه از شمال به «کوشک» و «طلاییه» و پاسگاههای مرزی در جنوب هویزه و حاشیه جنوبی «هورالهویزه» و از غرب به رودخانه اروند ـ در نقطه تلاقی دجله و فرات به نام القرنه ـ تا شلمچه در غرب خرمشهر و از شرق به خط مرزی شمالی ـ جنوبی و از کوشک تا شلمچه منتهی می‌شد. مهندسی عراق درمنطقه شمال غربی «بصره» و «تنومه» خطوط پدافندی عراق را با ساخت یک کانال به طول ۳۰ و عرض ۱ کیلومترـ که مختص پرورش ماهی بود ـ با پمپاژ آب و احداث موانع و کمین و سنگرهای تیربار به عنوان مانعی اساسی و بازدارنده از حملات احتمالی نیروهای ایرانی به سوی بصره تدارک دیده بودند.همچنین در قسمت جنوبی منطقه ـ روبروی شلمچه ـ آب رها شده بود تا از هرگونه تردد نیروهای زرهی و پیاده، عملا ممانعت به عمل آید.

در مرحله نخست ـ در سه محورـ به علت موانع و استحکامات پدافند مثلثی شکل و میادین مین فراوان، نیروهای ایرانی نتوانستند با سرعت عمل به تمامی اهداف مورد نظر دست پیدا کنند، لذا با روشن شدن هوا از ادامه پیشروی خودداری شد. اما در محور جنوبی ـ جنوب پاسگاه زید ـ چهار تیپ از سپاه و دو تیپ از ارتش توانستند با سرعت عمل چشمگیری همه مواضع دشمن را در هم کوبیده و تا عمق ۳۰ کیلومتری مواضع عراقی‌ها رسیده و خود را به نهر «کتیبان» شرق اروند و کانال «ماهیگیری» برسانند، به گونه‌ای که به قرارگاه لشکر ۹ زرهی عراق دست یافته، و ضمن به غنیمت گرفتن خودروی تویوتای فرماندهی، قرارگاه را منهدم نمایند. علی‌رغم این موفقیت، جناح راست نیروها باز مانده بود و با روشن شدن هوا عراقی‌ها با یک لشکر زرهی فشار اصلی را معطوف به این منطقه کرده و از تأمین نیروهای پیشروی ایرانی ممانعت به عمل آوردند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۳
محله پایتخت

نظرات  (۱۴)

۰۵ دی ۰۰ ، ۲۳:۳۸ یاد شهیدان

آنها که با جریان اصلاحات و اعتدال روحانی نماها به خون شهیدان خیانت کردند  روز قیامت نمی توانند جوابگوی این شهدا باشند. 

 

پاسخ:
هر کس به خون شهدا خیانت کرده باید پاسخگو باشد.
شما هم کاسه داغتر از آش نباشید به وظیفه خودتان عمل کنید. یکی از وظایف هر فردی رعایت اخلاق و حفظ خود است. از تهمت به دیگران بپرهیزید. اگر روحانی خیانت کرده قوه قضایه باید با او برخورد میکرد.
ایشان گفته بود چند با استعفا دادم رهبری قبول نکردند. آقای کاسه داغ تر از آش آیا از خود سوال کرده اید چرا رهبری با استعفای روحانی موافقت نکرده است!!!!
فکر کنم منو شمایکسره سراین وبلاگیم هروقت من میام شمام هستی تو رو خدا زودتر عکس دایی شهید منم بزاربی صبرانه منتظرم
پاسخ:
اسم دایتون را بگید تا عکسش را بذارم.
خواهش میکنم من که گفتم عاشق خونسار وسایتو مخصوصاپاتختشم
پاسخ:
توانمون همینه. انشاء الله در اینده رویکردمون را عوض کنیم.
ممنون که پیگیری
پاسخ:
ممنون که افتخار می دی به این وبلاگ محقر سر می زنی
شما که خودت الان انلاینی چرا سوالمو بدون جواب نمایش میدی
پاسخ:
راستش بخوای یک کار ضرب العجلی پیش آمد که نتونستم آن موقع جواب بدم.
خوبه رنگ صفحه رو تغییر دادی رنگ قشنگیه یه تنوعی شدقرار بود عکس شهدای فاو رو برام بزاری چی شد پس
پاسخ:
دوست عزیز ضن قبولی طاعات و عبادات در حال پی گیری برای دریافت عکس های مورد نظر شما هستم.
۲۷ تیر ۹۲ ، ۱۲:۳۰ یک فرهنگی

سلام طاعات قبول

سایت خیلی به روز نیست

از اتفاقات پاتختتون و پاتختمون چیزی ننوشتید

فکر می کنم شما ساکن خوانسار نیستید وگرنه وقتی از صفای سفره های افطاری مطلب نوشتید منتظر درج تصاویر سفره های زیبای افطار هم بودیم

درپناه حق التماس دعا یاعلی

پاسخ:
من بیشتر وقت ها اصفهان هستم. اگر رفتم خوانسار چشم چند عکس تهیه می کنم. دعا کنید تو ماه رمضون شرایط فراهم بشه برم خونسار.
 آقای پاتختی خیلی پارتی بازی کردی عکسی زدی که 5 تا پاتختی توش هستند
سه تا عزیزی
پرخان و پرویز بختیاری

من جی آخه پاتختیان. نمزونا  عزیزی یا اندی مین جبهه نیروژون دارت
جالبو ابوطالب و علی اضغر که جانبازنده

محمود عزیزی و محمد رضا عزیزی جی گه شهیدگنانده.
من خیلی علی اضغر عزیزی دوست داران خیلی شوخو و خیلی بی غل و غشو.


پاسخ:
ممنون علی اصغر فامیلمونه 

اگه بواژان چیشمه گنو لوشان
  بله  حق با شماست
سلام
عالی بود برادر
راستی محمد رضا جاموسی در این عکس ها نیست؟
پاسخ:
نه ظاهراً  اگه عکسی ازشون پیدا کردم منتشر می کنم.
راستی عکس فوق مربوط به کی و کجا است؟

آیا مربوط به عملیات رمضان است ؟

اگر مربوط به عملیات رمضان است پس عکس شهید سعید جدیدی چرا نیست ؟

اگر امکانش هست اسم تمام آنهایی که در عکس هستند را بنویسید چرا که بیشتره برایم چهره هایشان آشنا است ...
پاسخ:
نشسته از راست به چپ: ناصر تائبی، رضا خالوحاجی، علی ناشرالاحکام، جلال رنجبر، حسین کاظمی، علی اضغر میرشفیعی، ابوطالب عزیزی، ساجد، ناشناس، محمود عزیزی، جهانگیری

ایستاده از راست به چپ:
جمال گلی، حمید شجاعی، علی پورهاشمی، ماشاء اله نعمتی، محمد بهرامی فر، مرتضی حبیبی، محمد خانی، شوکتی، داود دهاقین( مرحوم)، عبدالرحیمی، پرویز بختیاری، ابراهیم غضنفری، عبداله پرخان، حسن مجتبایی، محمد نوروزی، علی اضغر عزیزی، ناشناس، محمود رحمانی

یادش به خیر عملیات رمضان

یادش به خیر داداش عزیزم که در عملیات رمضان مفقود شد

یادش به خیر اون روزهای شیرین
 
دوست عزیز بسیار ممنون که با این عکس زیبا خاطرات ایام عشق وخون رو زنده کردی
پاسخ:
یاد و خاطره همه شهدا به خصوص سعید جدیدی گرامی بادد.
واقعاً حیف از این چهره های نورانی که در نقاب خاک پنهان شدند. به واقع شهدا زنده اند؛ حتی تصویرشان با آدم حرف می زنه
پاسخ:
ممنون از  اظهار نظرتون
ظاهرا در این عکس تعدادی از شهدای شهر حضور دارند. من سیدعلی ناشرالاحکام و فکر کنم شهید ناصر تائبی را شناسایی کردم اگر شهدای دیگری در عکس هستند آنها را با آدرس دقیق از نظر موقعیتی که در عکس دارند برایمان مشخص کنید.
پاسخ:
اسامی شهدا در عکس:
شهدای نشسته از راست به چپ:
نفر اوا: ناصر تائبی
نفر سوم: سید علی ناشر الاحکام
نفر چهارم: حسین کاظمی
نفر پنجم: جلال رنجبر
نفر دهم: محمود عزیزی

شهدای ایستاده از راست به چپ:
نفذ ششم: مرتضی حبیبی
نفر نهم: زنده یاد داود دهاقین که در سانحه هوایی پرواز تهران مشهد بر اثر برخورد هواپیما به باند مشهد درگذشت( ایشان امنیت پرواز بودند)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی