شاهدان خوسار(خوانسار)

این سایت با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره دلاور مردان دفاع مقدس طراحی شده است.

شاهدان خوسار(خوانسار)

این سایت با هدف زنده نگاه داشتن یاد و خاطره دلاور مردان دفاع مقدس طراحی شده است.

شاهدان خوسار(خوانسار)
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
پیوندها

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۳ ثبت شده است

گرامیداشت 16 آذر روز دانشجو

يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۵۹ ب.ظ


وقایع 16 آذر روز سال 1332 چگونه اتفاق افتاد

شهدای شانزده آذر

نیکسون به  ایران می‏‌آمد تا نتایج «پیروزی سیاسی امیدبخشی را که در ایران نصیب قوای طرفدار تثبیت اوضاع و قوای آزادی شده است» (نقل از نطق آیزنهاور در کنگره آمریکا بعد از کودتای ۲۸ مرداد) ببیند. در مقابل دانشجویان مبارز دانشگاه نیز تصمیم گرفتند که در فضای حکومت نظامی بعد از کودتای سیاه، هنگام ورود نیکسون، نفرت و انزجار خود را به دستگاه کودتا نشان دهند.
دو روز قبل از آن واقعه تلخ (۱۴ آذر) زاهدی تجدید رابطه با انگلستان را رسما اعلام کرد و قرار شد که «دنیس رایت» ، کاردار سفارت انگلستان، چند روز بعد به ایران بیاید.
از همان روز ۱۴ آذر تظاهراتی در گوشه و کنار به وقوع پیوست که در نتیجه در بازار و دانشگاه عده‏ای دست گیر شدند. این وضع در روز ۱۵ آذر هم ادامه داشت. و بیشتر اعتراض ها از دانشکده پزشکی و داروسازی و حقوق و علوم آغاز شد. صبح شانزده آذر، هنگام ورود به دانشگاه، دانشجویان متوجه تجهیزات فوق العاده سربازان و اوضاع غیر عادی اطراف دانشگاه شده، وقوع حادثه‏ای را پیش بینی می‌‏کردند.

فضا بشدت آبستن حوادث و درگیری بود. بعد از گذشت مدتی برای جلوگیری از تنش و درگیری چندین دانشکده تعطیل اعلام شد و در ادامه سراسر دانشگاه به دستور رییس دانشگاه تعطیل شد. نیروهای نظامی رژیم که بشدت رفت و آمد دانشجویان را کنترل کرده و در این بین عده ای را نیز دستگیر کرده بودند, با حضور در کلاس یکی از اساتید دانشکده فنی (مهندس شمس استاد نقشه کشی) زمینه اعتراض را در کلاس درس ایجاد کردند.

آنان قصد داشتند دو دانشجو را که ظاهرا به حضور نظامیان در دانشگاه اعتراض داشتند را دستگیر نمایند. دستگیری دو دانشجو کلاس را به هم زده، دانشجویی دیگر بر روی نیمکت کلاس فریاد می زند: "آقا ما چقدر بی عرضه هستیم. چقدر بدبخت هستیم. این کلاس نیست، این درس نیست. یک عده ای بدون اینکه از استاد و از کادر دانشگاه اجازه بگیرند وارد کلاس می‌شوند و هیاهو در می‌گیرد. تف به این کلاس و تف به این مملکت!" دانشکده فنی به هم می‌ریزد و در محاصره کامل نظامیان قرار می‌گیرد و به یکباره فرمان آتش صادر شده و دانشجویان در صحن طبقه اول به خون می‌غلطند عده‌ای زخمی شده و در این میان سه دانشجو به نامهای قندچی و بزرگ نیا و شریعت رضوی به شهادت می‌رسند.

همان روز ۱۶ آذر پلیس توسط رادیو اعلام کرد: "عده‌ای از دانشجویان در کلاسهای درس نشسته بودند و به پلیس چهره خشنی نشان می‌دادند و پلیس را مسخره می‌کردند و این باعث شده که پلیس به واکنش بیفتد. پلیس قصد زدن دانشجویان را نداشت ولی دانشجویان به پلیس حمله کردند و می‌خواستند اسلحه‌شان را بگیرند. پلیس در قالب دفاع این کار را کرده و قصدش زدن دانشجویان نبوده است." فردای آن روز شاه تیمسار مزینی را برای دلجویی به دانشگاه می‌فرستد تا خودش را از این گناه و تقصیر تبرئه کند. وی با خانواده‌های شهدا ملاقات می‌کند و در دانشگاه به ظاهر از اساتید و روسا عذرخواهی می‌کند. دو روز بعد از واقعه ۱۶ آذر، نیکسون به ایران آمد و در همان دانشگاه، در همان دانشگاهی که هنوز به خون دانشجویان بی‌گناه رنگین بود دکترای افتخاری حقوق دریافت کرد.

روز ۱۶ آذر به عنوان روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این سرزمین در برابر استعمار غرب و استبداد و خودکامگی در دفتر تاریخ این سرزمین به یادگار ثبت گردیده است.

نحوه شهادت دانشجویان به روایت پزشک قانونی


پزشکی قانونی، گزارش خود از معاینه پیکرهای بزرگ نیا، شریعت رضوی و قندچی را در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۳۲ منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: «علت فوت سه نفر از دانشجویان دانشگاه از طرف اداره پزشکی قانونی چنین تشخیص داده شده است:۱-مصطفی بزرگ نیا دانشجوی دانشکده فنی بر اثر یک گلوله که از طرف راست سینه وارد و از زیر بغل چپ او خارج شده فوت کرده است. بر اثر این گلوله استخوان بازوی وی به کلی خرد شده و خونریزی زیاد باعث مرگ وی شده است. بر پشت شانه راست مقتول نیز اثر زخم سرنیزه دیده می شود که تا ۱۵ سانتیمتر زیر پوست فرو رفته بود.۲-شریعت رضوی دانشجوی مقتول دیگر فقط به علت زخم سرنیزه فوت کرده است. سرنیزه استخوان ران راست وی را به کلی خرد کرده و شریانها را پاره کرده و در نتیجه خونریزی زیاد مجروح درگذشته است. یک گلوله نیز به دست راست وی اصابت کرده که جلدی بوده و نمی توانسته باعث مرگ باشد. ۳-مقتول دیگر احمد قندچی نام دارد و به علت اصابت گلوله ای که وارد شکم وی شده و احشاء داخلی را پاره کرده درگذشته است.


شهدای دانشجوی خوانساری در دفاع مقدس

و اما در طول 8 سال دفاع مقدس دانشجویان زیادی به جبهه رفتند و به فیض عظیم شهادت نائل آمدند در این پست تصاویر سه نفر از شهدای دانشجوی خوانساری را منتشر می کنیم اگر دوستان شهدای دانشجوی دیگری از خوانسار را می شناسند اعلام کنند تا تصاویرشان را منتشر کنیم. 



شهید دانشجو سعید علایی دانشجوی فنی مهندسی بود.



ا

شهید دکتر ابوطالب شریعتی جانباز شیمیایی بود که بعد از جنگ در دانشگاه اصفهان در رشته پزشکی مشغول به تحصیل شد ولی به دلیل عوارض شیمیایی در حین تحصیل به شهادت رسید.


دکتر حمید توحیدی در سال 1365 در رشته پزشکی دانشگاه اصفهان پذیرفته شد و در همان سال در عملیات کربلای 5 به تاریخ 5 اسفند در شلمچه به شهادت رسید.

شهید حسین کاظمی دانشجوی تربیت معلم

شهید مجتبی شجاعی دانشجوی رشته تاریخ

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آذر ۹۳ ، ۱۹:۵۹
محله پایتخت


سال‌ها پیش که بسیج بیست میلیونی برای دفاع از کیان ملی و تمامیت ارضی کشور شکل گرفت، حماسه‌ها در گمنامی آفریده شد و دانش آموختگان مدرسه عشق به تاسی از مرادشان بر آن شدند تا تفکر بسیجی را بر این سرزمین طنین انداز کنند؛ اندیشه‌ای که از همان ابتدا توسط آموزگار این مکتب برای بسیجیان تبیین شد، وقتی امامشان به آنان گفت که بسیجی مخالف با استکبار و پول پرستی و تحجرگرایی و مقدس نمایی است.

اینگونه بود که بسیجی شد نماد مقاومت و ایستادگی ملتی که می خواست آزاد باشد و مستقل. چهره‌ای که مردم از بسیجی به یاد داشتند، سیمای ملکوتی شهیدان و جانبازانی بود که در بی‌نشانی از همه چیز خود گذشته بودند و همه سرمایه شان را با خدای خود معامله کرده بودند. آنان که سلاح شان “صلاح” بود و توشه شان “نیت صالح”. نه بر خوان نعمت و قدرت بودند و نه رانت خواری می دانستند. یاد و خاطره بسیجیان و امام بسیجیان گرامی باد

۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آذر ۹۳ ، ۱۹:۱۰
محله پایتخت